web analytics
Grensovergangen Siebengewald

Grensovergangen

refereert aan historische elementen van het dorp Siebengewald. De aangetaste stenen grenspaal, vormgegeven zoals het houten exemplaar dat vroeger in Siebengewald stond, verwoordt de voorbije perioden. Hij is zandkleurig en verwijst naar de zandgronden. Op de grenspaal zijn drie symbolen geplaatst in een gekruiste vorm. Het eerste is een tak van de Sevenboom, een struik in het zandduinenlandschap, waaraan het dorp Siebengewald haar naam te danken heeft. Het tweede element is een heidebezem. Het maken van heidebezems vormde een belangrijke bron van inkomsten voor de bewoners van Siebengewald. Het derde element bestaat uit een slagboom die tot het opheffen van de grensposten de bedrijvigheid in Siebengewald heeft medebepaald. De drie elementen hebben de vorm van een vleugel. Daarmee wordt aangeven dat het karakter van het dorp de grenzen van de tijd kan overstijgen en dat het eigene steeds weer overgaat in een nieuwe fase van het bestaan. Het totale concept van het kunstwerk is door de vele herkenbare aspecten een markant beeld over het dorp, zijn bewoners en het passerend grensverkeer.

Hans Mes (Utrecht, 1950) studeerde van 1973 tot 1979 aan Academie Minerva te Groningen, waar hij afstudeerde in twee studierichtingen: Beeldhouwen en Monumentale Vormgeving. Zijn werk omvat niet alleen grote monumentale projecten, maar ook kleinplastieken, reliëfs, portretten en penningen. Daarnaast schrijft hij gedichten en maakt hij aquarellen. Alle beelden worden vrijwel altijd door hem zelf uitgevoerd. Grootschalig werk wordt esthetisch èn technisch, ’turn key’ opgeleverd. Uitgangspunt voor Hans Mes bij zijn ontwerpen is het verzamelen van alle voor hem relevante gegevens met betrekking tot de opdrachtsituatie. De locatie wordt door hem digitaal vastgelegd, waarna hij zijn ontwerp in de al of niet bebouwde omgeving kan projecteren. Daardoor kan het beeld in zijn specifieke omgeving vooraf vanuit alle richtingen worden bekeken. Ook toetst hij inhoudelijke en ruimtelijke criteria op hun communicatieve zeggingskracht. Daarna bepaalt hij pas met welke materialen en technieken de essentie van het ontwerp het best kan worden overgebracht. Door deze werkwijze maakt hij niet alleen beelden in brons en/of steen, maar werkt hij ook met koper, hout, staal of water als beeldend middel. In een voor deze diverse technieken geoutilleerd atelier, waaronder een eigen bronsgieterij, werkt hij full time in opdracht. Zelf karakteriseert hij zijn werk als een zichtbaar teken voor iets onzichtbaars.